Hearts of Iron IV

základy o hře

HOI4 je strategická hra vytvořená Švédským studiem Paradox Development. Byla vydána roku 2016 a od té doby bylo vytvořeno několik DLC, které mohou velice změnit herní mechaniky. Hra se odehrává v období 1936-1946. Hra je zaměřena na několik aspektů vládnutí státu a armádě. Hráč má možnost zvolit si ideologii, vytvářet aliance, rozhodovat o vedení státu a ekonomiky a musí rozhodovat o tom jakou technologii je potřeba nejprve vyzkoumat.

Mé herní zkušenosti

Už po prvním roce co jsem začal hrát HOI4 se hra stala nejhranější hrou co na steamu mám. O asi 4až5 let později a mám nahráno něco přes 1700 hodin. I když má hra bez DLC méně herních mechanik než EU4, tak učení této hry trvalo déle. Asi po 250hodinách sem začal plně ovládat hru a dokázal jsem přinášet uspokojivé výsledky. Na začátku mého hraní jsem hrál hlavně za Československo kde sem se snažil hlavně přežít. V moment když sem pochopil duležitost letectva a mé pevnosti nebyly rozbombradované německými bombardéry. tak sem začal připravovat plány na mé první ofenzívy. První stát na který sem zaútočil za Československo bylo Maďarsko, protože měli slabší armádu, a ve focus tree sem získal možnost na ně zaútočit. Po jejich obsazení se mi zásadně zkrátila budoucí hranice s Německem. Po vydání nových DLC sem se vždy musel učit nové herní mechaniky, ale po porozumění prvních se ty další učí rychle, protože se od sebe moc leliší. I v HOI4 je možnost multiplayeru a oproti EU4 je základní hra stabilnější. Většinou po přípravě hry na multiplayeru se použít rychlost času 4 z 5, která je dostačující jak pro dobu míru tak války. Problé nastává když se snažíte hrát mody v multiplayeru. 1 nebo 2 malé mody, které moc věcí neupravují nemusí způsobyt vetší potíže, ale jakmile použijete větší mody jako Route 56 nebo Milenium Dawn, tak i při použití nízké rychlosti hry jako 2 nebo 3 z 5 se herní ping dostává do nehratelných jednotek. Před hraním Milenium dawn v multiplayeru jsem si myslel že ping 999 je nejvyšší možné číslo, ale to jsem se zásadně mýlil. Zatím je náš rekord okolo 48 tisíc ping, ale pokuť by sme počkaly déle tak by se ještě zvíši. Hra HOI4 rozhodně není pro každého, spoustu hráču by ji označili za nudnou a pomalou, ale ti kteří začnou HOI4 hrát a začne je to bavit, tak najdou hru ve které nejspíše ztráví spoustu času. Hra na nabízí spoustu herních možností jak hrát a za jaký stát hrát. Tyto dvě proměnné vytváří hru ve které lze ztrávt tisíce hodin zábavi.

Původní hra

Od roku 2016 se hra s každým DLC velice měnila a od původní se velice liší v mnoha ohledech. Hra se snaží být co nejvíce realistická. AI ostatních států prošlo velkou změnou. V prvních verzích se mohly stávat nelogické a nepochopitelné úkazy například Aliance Francie a Německa proti Švýcarsku nebo vznik zcela náhodných občanských válek v jižní Americe. Za poslední dva roky se pracovalo na vytvoření komplexnějšího systému logistiky. DLC také přidávají možnost vytvoření vlastního prototypu lodí, tanků a od posledního DLC i letounů.

mody

Velkou součástí této hry a její komunity jsou mody, které mohou upravovat, opravovat nebo vytvářet zcela nové herní mechaniky. Mnoho modů taky upravuje časové období, ve kterém se hra odehrává. Z těchto modů mohu zmínit Millennium Dawn, který se odehrává od začátku 21. století, nebo mody, které se odehrávají v době první světové války. Také existují mody, které se odehrávají v odlišných světech například mod Kaiserreich, který představuje svět, ve kterém vyhrálo císařské Německo první světovou válku.

Konflikty ve hře

ukázka občanské války Krom klasických válek může v HOI4 dojít i k občanské válce. Většinou protože stabilita státu klesne na kritickou hranici kolem 30%. V tomto případě můžete vidět pokus nastolení komunistického Československa při kterém se slovensto vzbouřilo. V HOI4 je nejčastější občanskou válkou ta Španělská, která se stane prakticky pokaždé po zhruba půl roce hry. Hráč má možnost posílat vybavení a zbraně státu který chce podpořit, poslat attaché nebo i dobrovolnickou divizi. Jednotky se do Španělska posílaj skoro pokaždé kdy to situace státu dovolí, protože to hráči poskytne lépe vycvyčené jednotky a zkušenostní body, které jsou použít při tvorby toho jak má vypadat jeho divize, také jsou použít na rychlejší výzkum vojenské doktrýny, nebo při tvorbě modelů letounů, tanko a lodí.

Výzkum

Výzkum v Hearts of Iron 4 se dělí na několik skupin a pod skupin.

Pozemní vojska

První skupina je Pozemní část armády s pěti podskupinam. První podskupina je pěchota ve které se dají vyzkoumat modernější pušky, lepší vybavení na boj v noci, lehké protitankové zbraně, obecné podpůrné vybavení, speciální jednotky přispůsobený na boj u moře,na horách a výsatkáři. Druhá podskupina jsou podpurné jednotky, které jsou použít při tvorbě divize. Tyto podskupiny jsou spojaři,logistická skupina, průzkumníci, protitanková skupina,protiletecká skupina a malá dělostřelecká skupina. Třetí podskupina je dělostřelectvo. Jsou tři základní typy a to klasické děla, protitanková děla a protiletecká děla, později ve hře jsou také dostupné protipěchotní rakety. Čtvrtá podskupina jsou tanky. Ty se také dělí na 3. základní Lehké, střední a těžké tanky. Později ve hře jsou vyzkoumat tanky pro vylodění a velice těžké tanky. Na konci hry hráč může vyzkoumat moderní tanky. Každé 2-4 roky je možné vyzkoumat novější variantu. Také jsou potřeba vyzkoumat moduly pro vtvoření návrhu tanku, vylepšíní motoru a vylepšení pancíře. ukázka výzkumu dělostřelectva

Námořnictvo

Námořnictvo má pouze 2 podskupiny a to lodní kýly a moduly. V první podskupině jdou vylaneznout vždy 4 kýly od každého druhu lodi a to podle roku hry. První se dá vyzkoumat a věčiou už je vyzkoumaný modul z roku 1922 dále 1936, 1940 a 1944. Lodě se ve výzkumu dělí na torpédoborce, křižníky, bitevní lodě, letadlové lodě a ponorky. Křižníky se dělí na těžké a lehké podle toho jaké primární děla hráč umístí při vytváření varianty lodě. Bitevní lodě se dělí na bitevní křižníky, klasické bitevní lodě a větší bitevní lodě. V druhé podskupině jdou vyzkoumnat lepší děla, vyloďovací vybavení, zaměřovací systémy a lepší munice. Spoustu hráču si myslí že je námořnictvo v HOI4 je neduležité, protože to že máte někde námořní převahu zajištuje pouze dvě veci. První výhoda je bezpečnost pro konvoje, které mohou přepravovat vaše vojska z přístavu do přístavu, nerostné suriviny z jiníých států do továren a zajištují logistiku pro vojska, která nemohou být zásobovány přes železnici. Konvoje mohou být napadány jakýmkoli druhem lodi, ale nejčastěji se používají ponorky, protože jsou levné, těžce detekovatelné, mají pruměrný dosah a nemají oprati ostatním lodím velkou spotřebu paliva. Námořní převaha také zajišťuje možnost vylodění přes danou oblast. ukázka tvorby modelu lodi

Letectvo

V nejnovějším DLC bylo letectvo kompletně přepracováno podobně jako lodě a tanky v předchozích DLC. Hráč má navýběr mezi třemi velikosti letoůnu a do těch namontovat moduly které potřebuje, jako například silnější motor, rádio, uchycení torpéda přídavná palivová nádrž, lepší pancíř, těžké nebo lehké kulumenté věže, některý druh pumovnice a později i radary. Letectvo je jedna z nejzásadnějších oblastí této hry. Pokuť hríč nebude investovat do silného letectva může toho využít nepřítel, pro kterého bude jednoduché bombardovat továrny a železnici, takže můžete mít armádu o jakékoli velikosti a síle ale při špatné logistice je k ničemu. Letectvo může pomáhat i s logistikou pomocí leteckého zásobování, ale to se moc nepoužívá protože je drahé, zásobovací letadla se staví dlouho, jdou lehce sestřelit a za jejich používání se zmenší maximální dostupná počet velitelských bodů. Letadla mohoudělat několik různých misí někdy i více najednou to záleží na modelu letadle který hráč vytvořil. Letadla se mohou starat o vzdušnou nadvládu, sestřelování nepřátelských bombardérů, bombardovat vše neb o jen cíle, které hráč zolí, podporovat pozemní vojska, útočit na přístavi, napadat nepřátelksé lodě, niřit logistiku nebo jen prozkoumávat terén aby hráč měl větší přehled o tom kte má nepřítel jednotky a jejich počet.

Špionáž

Špionáž ve hře představilo DLC La Résistance.

Seznam doporučených DLC

Nejduležitější DLC

  1. No step back
  2. Man the guns
  3. By blood alone

Docela duležité

  1. Waking the tiger
  2. La Résistance
  3. Death or Dishonor
  4. Battle of Bosporus

Mohlo by vás zajímat

  1. Eastern Front planes pack
  2. Axis Armor pack
  3. Radio pack
  4. Together to Victory
  5. Allied Speeches Music pack
  6. Allied Speeches Music Pack

zbytečné

  1. Eastern Front music Pack
  2. Sabaton Soundtrack
  3. Aniversary Pack