Chat-Bot

Chatbot je označení pro počítačové programy určené k automatizované komunikaci s lidmi. Mezi nejčastěji používané platformy patří Facebook Messenger, Skype, Viber, WhatsApp, Telegram, WeChat, Kik a Slack. Pokročilým příkladem je chatbot ChatGPT, schopný diskutovat prakticky na libovolné téma a vybavený velkou zásobou znalostí o světě.

Chatboty se využívají zejména v zákaznické podpoře, kde nahrazují živé operátory. V Česku již lze přes chatbota koupit i některé produkty a služby. V oblasti lidských zdrojů jsou chatboty používány pro hledání a nábor zaměstnanců (sourcing, recruiting).

Běžným typem chatbotu je klasický chat, kde místo operátora odpovídá umělá inteligence. Jednoduše řečeno, uživatel napíše svou otázku a chatbot odpoví. Pokud se uživatel zeptá na otázku “X”, chatbot musí napsat odpověď “X”. Uživatel tedy nemusí ani vědět, že si nepíše s člověkem. Chatbot své odpovědi píše na základě toho, jak vyhodnotí dotaz uživatele. Například pokud je v textu uživatele slovo “matka”, chatbot odpoví větou “Řekni mi více o své rodině.” Pokud ale uživatel potřebuje informace o maticích a šroubech, tahle odpověď v kontextu konverzace nedává smysl. Pokud uživatel napíše stejnou otázku dvakrát, ale jinak ji formuluje, chatbot už vyhodnocuje jiná klíčová slova a uživatel dostane různé odpovědi. Tento druh chatbotů využívá technologii zpracování přirozeného jazyka(tedy „natural language processing“, NLP).

Více informací najdete na Wikipedii.