Své znalosti IT značně přeceňujeme
Výzkumy počítačové gramotnosti v České republice vykazují – podobně jako u jazyků – jeden charakteristický rys: přeceňování vlastních znalostí.
Pokud mají lidé své znalosti Excelu prokázat v konkrétním testu, zvládnou sotva 10 % požadovaných úkolů.
FOTO: Archiv Gopas
Více než polovina oslovených hodnotí svou znalost informačních technologií (IT) jako velmi dobrou, další třetina jako dobrou. Realita je však diametrálně odlišná – velmi dobrou nebo dobrou znalost IT technologií v praxi vykazuje pouze 7 % populace. Mezi největší „propadáky“ patří uživatelská znalost základních kancelářských programů, především tabulkových procesorů, tedy nejčastěji Excelu.
Excel zvládá jen 20 % testovaných
„Zvládnutí základních kancelářských aplikací patří k obecnému vzdělání, učí se je již děti na základní škole. Ale pokud mají lidé své znalosti například Excelu prokázat v konkrétním testu, zjistíme, že zvládnou sotva 10 % požadovaných úkolů, které simulují běžný pracovní režim. Z našich zkušeností vyplývá, že 80 % frekventantů si myslí, že Excel ovládá na slušné úrovni, rozumnou uživatelskou úroveň ale prokáže asi 20 % lidí,“ glosuje praktické zkušenosti Jan Dvořák, ředitel počítačové školy Gopas.
Zformátovat tabulku nestačí
Co konkrétně bývá kamenem úrazu? „Lidé se často domnívají, že pokud umějí formátovat buňky tabulky, navrhnout jednoduchý graf nebo sečíst čísla ve sloupečku, tak Excel zvládají. Jestliže ale mají během testu rychle provést například složitější statistickou analýzu pomocí vzorečků nebo používat logické funkce, dostávají se do úzkých a jsou v koncích,“ uvádí konkrétní příklady ze školení Tomáš Krejčí, lektor počítačové školy Gopas.
Odkaz na článek