Airsoft je moderní druh sportu, který mnoho lidí moc nezná. Je to velmi realistická hra, která napodobuje věci, které se dějí ve válce a v armádě. Hráči po sobě střílejí malé 6mm nebo 8mm plastové kuličky a snaží se zasáhnout nepřítele nebo splnit úkol. Střílí se z mnoho různých druhů zbraní, které jsou realistické kopie opravdových střelných zbraní.
Pravidla hry jsou založena na čestném chování hráčů (fair play). Když hráč při zásahu kuličkou nebo jiným způsobem „zemře“, je správné jakýkoliv zásah přiznat, protože ostatní hráči nemají jak poznat, že hráč byl zasažen. Pokud by tomu tak nebylo a hráči by své zásahy nepřiznávali, neměla by hra smysl. Podvádět je bohužel ale velmi lehké. Když je hráč zasažen, musí hned po zásahu nahlas a zřetelně zvolat nějaké slovo, které je předem domluveno (většinou je to slovo ,,mám“ nebo ,,dostal jsem“ případně ,,stop“). Následovně, co hráč toto slovo nahlas zvolá, musí zvednou obě ruce nad hlavu, nasadit si reflexní vestu a odejít pryč z bojiště na tzv. ,,mrtvoliště“ (respawn). V případě absence reflexní vesty musí hráč vyndat zásobník ze zbraně a s rukama nad hlavou odejít. Po celou dobu od zásahu až po respawn je ostatním hráčům zakázáno po těchto hráčích střílet. Zastřelený hráč cestou zpět nesmí komunikovat s ostatními hráči, či jim nějak napomáhat nebo naopak škodit. Naprosto vyloučené je předstírání nebo vydávání se za mrtvého.
Výbava nebo výzbroj je velmi důležitou částí airsoftu. Na výbavě hodně záleží, primární je ale hlavně prostředí, ve kterém se hraje (les, budova, aréna). Jednou z prvních a nejdůležitějších věcí, které musí hráč mít za každých okolností, jsou ochranné brýle nebo maska, bez brýlí nebo ochranné masky je výslovně zakázáno hrát, protože kuličky jsou velmi malé (průměr 6mm) a létají vysokou rychlostí (průměrně 90 – 250 m/s), což je rychlost, při které by hráč mohl přijít o oko nebo jinou část obličeje. Další z mnoha věcí, které hráči nosí, je vhodné oblečení a obuv. Nejčastěji hráči používají armádní maskáče, které by měly být s dlouhými rukávy a nohavicemi, protože se často hraje i v dost obtížných terénech a lehce se tak přijde k různým oděrkům, odřeninám, modřinám atd. Maskáče mají na sobě často již od výrobce připevněné chrániče na kolena a lokty. Pokud to tak není, hráči si je extra přidělávají, protože při této hře se často někde padá nebo klečí, klidně i mezi kameny. Boty by měly být kotníkové (nejlépe armádní nebo policejní kanady), které jsou odolné proti vodě, a protože jste v těchto botách většinou celý den, je i pro vaše dobro mít nohy v suchu. Pevná a pohodlná obuv je dobrá také ze strany bezpečnosti, protože velmi dokáže zabránit podvrknutým kotníkům, nebo když hráč dostane zásah do boty, tak dokáže zmírnit bolest.
Jsou zbraně, které se musí po každém výstřelu manuálně natáhnout, fungují na principu tlačného pístu, který člověk manuálně stačí a po zmáčknutí spouště se píst uvolní a tlak vzduchu vymrští kuličku ven z hlavně.
Jsou zbraně, které jsou principem a provedením podobné manuálním krátkým airsoftovým zbraním. Nejvíce se liší svojí velikostí, stavbou, dostřelem a kadencí a také svojí cenou, která je zhruba dvakrát až třikrát větší než u předešlých krátkých manuálních zbraní.
U těchto zbraní práci natahování vzduchového pístu vykonává přes ozubené soukolí elektromotor, který je napájen akumulátorem (baterií). Tato technologie byla v minulosti velmi obtížná, jelikož potřebný výkon elektromotoru a akumulátoru se nedala sloučit s jejich velikostí. Bylo zapotřebí, aby byly poměrně malé, aby se vešly do těla zbraně.
Jsou zbraně fungující na stejném principu pohonu kuliček stejně jako u předešlých zbraní AEP. Rozdíl mezi AEP a AEG je velikost, kadence a dostřel. Díky velikosti je možnost do těchto zbraní dát větší mechanismus a tím docílit většího dostřelu a kadenci, která je srovnatelná s ostrými zbraněmi. Dostřel je u těchto zbraní v základní verzi 40-55 metrů a úsťová rychlost pohybující se okolo 110m/s.
U plynové airsoftové zbraně byl nahrazen elektromotor a akumulátor plynem. Plyn je přesně aplikován tryskou přímo do komory. Tyto zbraně mohou střílet poloautomaticky, protože zbraň nemusíme natahovat. Plyn je ve zbraních uložený v zásobnících, buď je uložený v podobě CO2 bombičky, která se celá vloží do zásobníku, nebo se zásobník naplní z větší lahve plynem na bázi propan-butanu (Green Gas). Jednou z největších výhod plynových zbraní je jejich kadence a dostřel, dále jako jediné zbraně mají blow-back (zpětný ráz zbraně), který dodává zbrani vážnost a dost velkou podobnost reálné zbrani, proto se tyto zbraně používají např. ve filmech.
Uvedený typ zbraní je málokdy používaný, protože tyto zbraně jsou velmi drahé a nákladné ze strany údržby i plynu. V této kategorii zbraní se úsťová rychlost zbraní pohybuje okolo 100m/s. V této kategorii se využívají hlavně útočné pušky a samopaly, které jsou poháněny směsí propan-butanu (Green Gas). U odtřelovacích pušek se nejvíce používá plyn CO2, který má lepší vlastnosti za nižších teplot a větší výkon. To se do odstřelovačích pušek samozřejmě hodí, protože jsou stavěny na velké vzdálenosti a jejich úsťová rychlost se může přesahovat 200m/s.
Možností jak může hra vypadat je mnoho, záleží samozřejmě na domluvě hráčů.
Deathmatch je hra, ve které všichni bojují proti všem, většinou se to hraje v malém počtu a na malém prostranství.
Další nejčastější způsob hry je, že se skupina rozdělí na dva týmy a ty bojují proti sobě, cílem hry je zabít protihráče.
Výsadkář je hra, při které se hráči rozdělí na výsadkáře a pronásledovatele v poměru 1:4. Výsadkáři mají často horší zbraně (manuály, plynovky) a pouze jeden zásobník. Pro výsadkáře je cílem hry dostat se na nějaké určené místo nebo zlikvidovat pronásledovatelé, pronásledovatelé mají úkol zabránit nebo se zbavit výsadkářů.
Pilot je hra, při které se hráči rozdělí na pilota (jeden člověk s krátkou zbraní) a ten zbytek se rozdělí do dvou týmů – záchranný a nepřátelský. Pilot byl sestřelen a dopadl na nepřátelské území, po nějaké době vyráží záchranný tým a poté nepřátelský tým. Úkolem záchranného týmu je najít a dopravit pilota do bezpečí, úkolem nepřátelského týmu je najít a zlikvidovat pilota a jeho záchranný tým. Pokud bude pilot zastřelen, hra skončila a vyhrává nepřátelský tým. Hra se dá také ztížit tím, že pilot bude nějakým způsobem zraněný nebo se nebude moci pohybovat sám.
Vlajka je hra, při které se hráči rozdělí na dva stejně velké týmy. Každý tým si na nějaké viditelné místo dá vlajku (popř. více vlajek). Vítěz hry je tým, který ubrání svou vlajku a zmocní se vlajky nepřítele.
King of the hill je hra, při které se hráči rozdělí na obránce a útočníky s tím, že útočníků by mělo být více. Úkol obránců je ubránit útok útočníků a ochránit svoje území, úkolem útočníků je dobýt dané území, hra je většinou časově omezená.
Her může být mnoho, záleží na fantazii a domluvě hráčů.